Flygcharterns utveckling

Kostnaderna för en flygbiljett har stadigt gått nedåt och för den som håller utkik på olika webbplatser går det att göra ordentliga fynd. Så har det inte alltid varit, och det fanns en tid när flyg som transportmedel sågs som en lyxvara. Idag liknar många det vid att ta en buss eller åka tåg och också själva in-checkningen har utvecklats tillsammans med flyget, för att bli så smidigt som möjligt.

En charter är en charter

För omkring 70 år sedan landade det första svenska flygplanet med benämningen “charter”, på den solsäkra ön Mallorca. Chartern med sina paketlösningar blev snabbt en populär resform men det tog en tid innan svenska folket fick upp ögonen för fenomenet. I den klassiska filmen Sällskapsresan, gjordes resformen med humorns hjälp vida känd över landet, och fortfarande hör man repliker från filmen då man reser med något av alla resebolagen. Idag är det relativt lätt för vem som helst att ha råd med en charterresa, och möjligheter till bland annat mindre privatlån har gjort det lätt att spontant boka in en resa till solen.

Det började med bussen

Innan vi kom så långt att flygchartern slog igenom, var det faktiskt busschartern som fram till 1950-talet lockade flest ressugna. En bussresa till Paris kunde ta fyra dagar och ville man på den tiden till just Mallorca, tog även det fyra dagar i båda riktningarna. Så småningom började man kombinera flygresor och bussresor men fördelarna med flyget blev snabbt så tydliga att den helt ersatte stora delar av den så kallade busschartern. Med flyg kunde restiden drastiskt minska och själva fokus flyttades snarare till resmålet än vad man upplevde på resan på väg ned till sol och bad. Charterflyget har dock visat sig vara känsligt för olika ekonomiska situationer som råder i omvärlden, och även stora ändringar i vädret har påverkat turismen som också blir allt mer kräsen vad gäller flygtider och vilka tider i veckan rutterna går. Konkurrensen är idag stenhård för flygbolagen och det gäller att försöka vinna över resenärernas gunst med olika lockpriser och förmånliga erbjudande. Även flygplatserna har förändrats markant sedan flygcharterns barndom, och många liknar nu större köpcentra, med alltifrån biografer till lyxrestauranger.

Betydligt dyrare i början

Den första charterresan den till Mallorca kostade 1095 kronor vilket idag motsvarar omkring 12 000 kr. Det är mellan 3-4 gånger mer än vad man idag får betala för en standardresa till ön. Priserna pressades snart ned och även internets intåg i våra liv har gjort det lättare att jämföra resor och även att boka. Det har aldrig varit så smidigt som nu att bege sig till en strand mitt i den nordiska vintern. Resandet över hela världen har heller aldrig varit så högt och 2012 reste för första gången mer än 20% av jordens befolkning utomlands, i rollen som turist under ett och samma år.