Det är skillnad på att flyga reguljärt och att själv vara den som sitter som pilot. Det är också skillnad på att vara den som har ett certifikat för att flyga mindre flygplan eller att vara den som verkligen får flyga de stora planen till populära destinationer som flygkapten på ett stort flygbolag. Här handlar det egentligen inte om kunskaperna att kunna hantera ett flygplan då de egentligen fungerar på liknande sätt oavsett storlek. Det hela har mera att göra med att det finns flera funktioner i ett stort flygplan än i ett litet, samt att det är andra regler och ett större ansvar för liv och säkerhet för alla ombord.
Nu kan även att flyga reguljärt naturligtvis betyda att du inte alls är intresserad av att kunna hantera ett flygplan. Här handlar det istället om att tillhöra den stora massan som egentligen bara ser flyget som ett jättestor taxi att ta sig ut i världen på semester i. Det är egentligen här de flesta befinner sig och naturligtvis är även detta ett sätt att flyga reguljärt. Här byts flygcertifikatet och kunskaperna ut mot en biljett som tar dig ut på ett stort äventyr.
Om du nu är den som vill ha det stora äventyret och även den ganska bra lönen som gör att du kan vara den som blir pilot i de stora reguljära flygplanen, kommer du att behöva en mycket högre utbildning än ett vanlig certifikat för hobbybruk. Här kommer det även många gånger att handla om erfarenhet och antal flygtimmar som är de faktorer som styr vilken position du får på de stora flygbolagen. Detta har att göra med säkerhet och att det är ett mycket stort ansvar att varje dag vara den som ser till att alla kommer fram säkert och trivsamt till sina respektive destinationer.