Vad behöver du för att få flyga

first-steps-to-pilot-training-headerOm du verkligen vill bli en pilot som kan flyga mindre eller större flygplan högt uppe i skyn, kommer du att behöva något som kallas för flygcertifikat. Det är ett intyg, precis som ett körkort, som talar om att du kan lyfta, flyga och landa ditt flygplan så att du helt plötsligt inte landar i ett köpcentrum eller flyger in i en högre byggnad. Ett flygcertifikat är till för din egen och andras säkerhet, precis som med alla andra körkort. När du väl har ditt flygcertifikat kommer det ändå att finnas lite mera information som du måste ha kunskap om.

Ett exempel är att det finns olika mindre flygplatser som har olika säkerhetsregler. Det är viktigt att du tar till dig informationen och verkligen följer den när du är den som ska flyga privat på dessa platser. Annat som du behöver se till är att du alltid har ett flygplan tillgängligt när du vill flyga. Personer som har råd med det, väljer kanske att köpa ett flygplan själva. Då kan det handla om ett enklare plan eller ett lite mera modernt plan för att flyga längre sträckor. De som inte har ett eget flygplan kommer istället att hyra plan vilket innebär att de hela tiden får boka dessa för att det ska finnas lediga plan när de själva har tid.

För att få flyga behöver du inte vara medlem i en flygklubb. Däremot kan ett medlemsskap i en flygklubb underlätta möjligheterna att både äga och förvara ett flygplan samt även att hyra dem när du vill upp i luften. Du kommer även att hela tiden få tillgång till all ny information gällande det som rör svensk flygning, samt att du också kommer att träffa likasinnade vilket gör att ditt stora intresse blir levande och roligt. Hobbys är oftast mer intressanta om man har utbyte kring det med andra entusiaster.